Overnight pumpkin chiapudding

 

Pompoen is awesome, op de eerste plaats omdat het lekker is en op de tweede plaats omdat het perfecte voedingswaarden heeft. Daarom gebruik ik pompoen graag in mijn zoete baksels en als onderdeel van mijn lunch of avondmaaltijd. Al eerder maakte ik pompoenpap en nu maakte ik voor het eerst overnight chiapudding van pompoenpuree. Ideaal als ontbijt, zeker in combinatie met wat kwark en wat reutemeteut om het geheel op te leuken.

 

Voedingswaarde: 133 kcal, 4,1 g vet, 7,1 g koolhydraten, 5,5 g vezels, 14,5 g eiwit

 

Recept

Ingrediënten:

200 g Pompoenpuree*

15 g Eiwitpoeder met vanillesmaak

10 g Chiazaad

 

Bereidingswijze:

Meng de 3 ingrediënten door elkaar en laat het een nachtje in de koelkast staan.

 

*Pompoenpuree: Pompoenpuree kan je op 2 manieren maken.

1. Verwarm de oven voor op 160 graden. Prik met een mes gaatjes in de pompoen, dit versnelt het garingsproces. Leg de pompoen in zijn geheel op een bakplaat met bakpapier of leg de pompoen in een ovenschaal. Bak de pompoen +/- 1,5 uur in de oven. Draai de pompoen halverwege een keer om. Check of de pompoen helemaal zacht/gaar is door er met een vork rondom in te prikken.

Laat de pompoen afkoelen. Snijd de pompoen vervolgens doormidden. Verwijder met een lepel de draden en zaden en schep daarna het zachte vruchtvlees van de schil.

 

2. Pompoen is een harde groenten. Het snijden ervan gaat het best met een groot, stevig koksmes.

Snijd de pompoen doormidden en vervolgens in parten. Verwijder de zaden en draden, doe dit met een klein mesje.

Schil de schil van pompoen en snijd de parten in gelijke stukjes.

Kook de stukjes pompoen gaar in water. Giet het af en stamp het met een stamper fijn of gebruik een staafmixer.

 

De pompoenpuree kun je 5 dagen bewaren in een afgesloten bakje in de koelkast. Ook invriezen kan.