Pompoenpap

 

Pompoen is een heel veelzijdig product met intens fijne voedingswaarde en daarom gebruik ik het veel in mijn recepten om volume te creëren en dat is fijn als je net als ik graag "veel" eet.

 

De pompoenpap kun je zowel warm als koud eten. Ik vind het lekker de pap op te warmen en vervolgens af te garneren met kwark of yoghurt en fruit.

Maar ook i.c.m. muesli/cruesli, nootjes, pitten en zaden is het een heel smakelijk en voedzaam ontbijt.

 

Voedingswaarde: 109 kcal, 1,1 g vet, 5,1 g koolhydraten, 18,2 g eiwit, 3,5 g vezels

 

Recept

Ingrediënten:

250 g Pompoenpuree*

20 g Eiwitpoeder (whey) kies een lekker smaakje, bijvoorbeeld vanille

 

Bereidingswijze:

Meng de pompoenpuree en eiwitpoeder in een kommetje of zoals ik altijd doe, in een weckpotje.

Warm de pap eventueel op in de magnetron en garneer af met alles dat jij lekker vindt.

 

*Pompoenpuree: Pompoenpuree kan je op 2 manieren maken.

1. Verwarm de oven voor op 160 graden. Prik met een mes gaatjes in de pompoen, dit versnelt het garingsproces. Leg de pompoen in zijn geheel op een bakplaat met bakpapier of leg de pompoen in een ovenschaal. Bak de pompoen +/- 1,5 uur in de oven. Draai de pompoen halverwege een keer om. Check of de pompoen helemaal zacht/gaar is door er met een vork rondom in te prikken.

Laat de pompoen afkoelen. Snijd de pompoen vervolgens doormidden. Verwijder met een lepel de draden en zaden en schep daarna het zachte vruchtvlees van de schil.

 

2. Pompoen is een harde groenten. Het snijden ervan gaat het best met een groot, stevig koksmes.

Snijd de pompoen doormidden en vervolgens in parten. Verwijder de zaden en draden, doe dit met een klein mesje.

Schil de schil van pompoen en snijd de parten in gelijke stukjes.

Kook de stukjes pompoen gaar in water. Giet het af en stamp het met een stamper fijn of gebruik een staafmixer.

 

De pompoenpuree kun je 5 dagen bewaren in een afgesloten bakje in de koelkast. Ook invriezen kan.