Rode bieten havermoutpap

 

Het verwerken van groenten in zoete gerechtjes vind ik tof. Rode bietjes zijn licht zoet en dus zeker geschikt om te verwerken in papjes, taarten en cakes. Daarnaast zijn ze rijk aan vezels, wel 29 g per 100 g, wat dus zorgt voor een verzadigd gevoel, zeker samen met de vezels uit de havermout en havermelk maakt dit ontbijt tot een goede start van de dag.

 

Voedingswaarden: 201 kcal, 5,3 g vet, 33,9 g koolhydraten, 22,8 g vezels, 5,8 g eiwit

 

Recept

30 g Havermout

150 ml Melk (ik gebruikte havermelk van Alpro)

60 g Rode biet (gekookt)

Beetje zoetstof

 

Bereidingswijze:

Snijd de rode biet in stukken en maal deze samen met de melk in een keukenmachine. Giet dit mengsel in een pannetje en voeg havermout en zoetstof toe. Kook de pap tot deze dik is. Let op, havermoutpap brandt snel aan, dus toer regelmatig!

 

Met dit basisrecept kan je variëren. Zo kan je de melk vervangen door water en hiervoor 10 tot 15 g eiwitpoeder met een smaakje toevoegen. Uiteraard kan je ook eiwitpoeder toevoegen wanneer je melk gebruikt.

In deze pap proef je de rode biet duidelijk. Je kan dit eventueel een beetje maskeren door kaneel, koek/speculaaskruiden toe te voegen.

De roden bieten havermoutpap wordt nog lekkerder als je deze aftopt met alles waar jij van houdt. Denk hierbij aan kwark of yoghurt, want de combinatie warm/koud is super. Ook vers- of diepvries fruit behoren tot de mogelijkheden. En wat denk je van wat nootjes, stukjes chocolade, rozijntjes, zaden of stukjes dadel. Ik stop, want de mogelijkheden zijn eindeloos!