Zoats proats

 

Zoats proats is niets meer dan een papje van courgette, havermout, eiwitpoeder (whey) en water. Het oog niet direct heel aantrekkelijk, maar geloof me als ik zeg dat het heerlijk smaakt! Het is daarbij ook nog eens een heel verantwoord begin van de dag en ook heel slim! Immers, je hebt op deze manier direct al wat groente gegeten en door het gebruik van courgette creëer je volume, waardoor je het idee hebt veel gegeten te hebben, zonder dat je veel calorieën binnen krijgt.

 

De naam "Zoats proats" moet ik misschien even nader toelichten. Zoats staat voor courgette (zucchini) en havermout (oats). Proats staat voor proteïne (protein) en havermout (oats). Omdat ik deze twee heb gecombineerd heb ik dit ontbijtgerecht "Zoats proats" genoemd.

 

Het leuke aan dit gerecht is dat je er eindeloos mee kan varieren. Ik voeg bijvoorbeeld graag wat rozijntjes toe. Maar je kan er ook wat vers- of diepvriesfruit aan toevoegen of denk eens aan nootjes, een lepeltje pindakaas, gedroogde vijgen, dadels of abrikozen. De mogelijkheden zijn oneindig.

 

Voedingswaarde: 199 kcal, 2,9 g vet, 23,9 g koolhydraten, 5,7 g vezels, 20,2 g eiwit

 

Recept

Ingrediënten:

100 g Courgette

30 g Havermout

20 g Eiwitpoeder (whey) in een smaak die jij lekker vindt.

200 ml Koud water

20 g Sukrin of 2 g van een ander zoetmiddel

 

Bereidingswijze:

Ik vind het zelf het handigst om dit ontbijtje de avond vooraf alvast klaar te zetten in de koelkast. Als ik het mee wil nemen naar mijn werk doe ik het in een plastic bakje met deksel. Eet ik thuis dan doe ik het in een kom.

Rasp de courgette op de grove kant van de rasp. Meng alle ingrediënten door elkaar en laat een nachtje in de koelkast staan.

Verwarm de pap in de magnetron of een pannetje tot het lekker warm is.

 

Garneer af met alles wat jij lekker vindt indien gewenst.